Zakelijk gebruik social media veranderd

Zakelijk gebruik social media veranderd

social media

ZZP’ers gebruiken steeds vaker social media als Facebook, LinkedIn en Twitter voor contact met collega-ondernemers (+17%) en het vergaren en/of delen van kennis (+12%). Dat blijkt uit onderzoek onder 1.179 zzp’ers in opdracht van Ziggo.

Op hun LinkedIn bedrijfspagina ziet Ziggo dat er steeds meer behoefte is aan kennis delen en netwerken. Door voortdurende actuele en waardevolle content aan te bieden helpt Ziggo ZZP’ers op weg. De ZZP’er gebruikt de genoemde platforms steeds minder vaak om de naamsbekendheid te verhogen (-19%) of de reputatie als expert te bevestigen of te verhogen (-10%). Het vergaren en/of delen van kennis is nu de belangrijkste reden om zakelijk actief te zijn op social media.

ZZP opdracht scoren via social media

LinkedIn is het meest belangrijke platform voor ZZP’ers om een opdracht te scoren.  50% van de ZZP’ers die actief is op LinkedIn, scoort jaarlijks één of meer opdrachten via het platform (46%); daarmee is het zakelijk netwerk het meest effectieve platform voor zzp’ers. Facebook en Twitter volgen, met respectievelijk één op de drie en één op de vijf zzp’ers die succesvol zijn op deze platforms, zodra ze er eenmaal zakelijk actief zijn. Google+ (16%), WhatsApp (11%), Instagram (9%) en YouTube (7%) completeren de lijst.

Offline netwerken nog steeds belangrijk

Toch blijft offline netwerken nog steeds het succesvolst. Gemiddeld besteedt een ZZP’er hier slechts twee uur per week aan. De ZZP’er besteedt wekelijks 8% meer tijd aan offline netwerken, waaronder borrels, bijeenkomsten en verenigingen. Klanten en opdrachtgevers vinden de zzp’er voornamelijk offline (66%). Wel is het aantal uren dat de zzp’er wekelijks aan offline netwerkactiviteiten besteedt, nog veel lager in vergelijking met de tijdsbesteding aan social media: namelijk slechts 2 uur per week.

Online enquete

De resultaten zijn tot stand gekomen door een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.179 zzp’ers in Nederland, uitgevoerd in opdracht van Ziggo. De resultaten zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent.