Geen leaseauto met lang contract voor ruime meerderheid zzp’ers

Geen leaseauto met lang contract voor ruime meerderheid zzp’ers

Leaseauto_van_het_jaar_2015-(c) Frank_van_Gool_02

De leaseauto is populair bij zzp’ers maar bijna 85% van de zzp’ers wil geen langdurige leasecontracten afsluiten. Dat blijkt uit een enquête van ZZP Barometer onder ruim 1.000 zelfstandigen.

Leaseauto populair

Ruim 75 procent van de zzp’ers geeft aan de kosten van autorijden overzichtelijker te vinden bij lease en bijna 20 procent denkt goedkoper uit te zijn door te leasen in plaats van te kopen. Toch is de kennis van de zzp’er over het leasen van een auto nog voor verbetering vatbaar. Van de bevraagde zzp’ers denkt 56,1 procent onvoldoende kennis te hebben over de voor- en nadelen van een leaseauto.

Ook de zogeheten youngtimers, auto’s van minimaal 15 jaar oud, zijn populair als leaseauto. Ondanks de hogere bijtelling, is men toch goedkoper uit omdat alleen de dagwaarde wordt berekend.

Voorkeur voor korte leaseperiode

Maar liefst 84,1 procent van de bevraagde ondernemers wil niet voor langere tijd aan een leaseauto verbonden zijn. Gemiddeld zitten zzp’ers die leasen zo’n 48 maanden vast aan hun contract. De voorkeur voor kortere contracten heeft niet te maken met de wens om snel met een andere auto te kunnen rijden. Niet minder dan 79,8 procent van de zzp’ers vindt dat juist niet belangrijk.

De reden is eerder te zoeken in de onzekerheid die zzp’ers hebben over hun opdrachten. In 48 maanden tijd kan heel wat gebeuren; opdrachten kunnen afnemen waardoor het inkomen daalt. “Zzp’ers vinden een langlopende verplichting niet bij zichzelf passen. Ze zijn vaker op zoek naar een auto voor één dag tot enkele jaren. Dat is voor hen veel praktischer, bijvoorbeeld wanneer ze tijdelijk een opdrachtgever op verre afstand hebben”, aldus Martijn Versteegen van Leaseplan bij radiostation BNR.

Auto leasen

Zzp’ers leasen hun auto vooral via de autodealer. Daarna volgen de bank en leasemaatschappijen. Wanneer ze gevraagd worden naar wat ze belangrijk vinden bij hun keuze voor de leaseorganisatie, dan staat de goede service van de leasemaatschappij bovenaan (39,1%), gevolgd door lage kosten (30,4%) en referenties van anderen (26,1%).