Lang woon-werktraject en lang zitten schaden gezondheid

Lang woon-werktraject en lang zitten schaden gezondheid

Langdurig zitten schaadt gezondheid

Uit een onderzoek van het Belgische Partena Ziekenfonds blijkt dat 35 procent van de werkenden die dagelijks meer dan een uur onderweg zijn van en naar het werk, niet meer sport. Ook bewegen ze in het algemeen veel minder dan werkenden met een korter woon-werktraject. Een zittend beroep uitoefenen, waarbij je dagelijks meer dan acht uur zit of regelmatig langer dan een half uur aan een stuk zit, is eveneens zeer schadelijk voor jouw gezondheid. Wat kun je hieraan doen?

Weinig zin om te beweging na lang woon-werktraject

Van de Vlaamse werknemers die dagelijks een lang woon-werktraject afleggen (langer dan één uur), beweegt de helft niet meer dan twee keer langer dan een half uur per week. Er is nog een verschil tussen de werknemers die met het openbaar vervoer van en naar het werk reizen en werknemers die het woon-werktraject met de auto afleggen. OV-pendelaars bewegen iets meer dan de automobilisten, omdat ze vaak nog naar de halte wandelen of van perron wisselen.

Wie dichtbij het werk woont en minder dan een kwartier reistijd heeft, is wekelijks veel meer in beweging. Ruim zeven op de tien zijn minimaal drie keer per week actief (20 minuten aan matige intensiteit; bijvoorbeeld wandelen).

Gezondheidsrisico’s van te weinig bewegen en/of te lang zitten

Maar het probleem bestaat uit meer dan alleen een lang woon-werktraject. Maar liefst 60 procent van onze werkende zuiderburen zit meer dan negen uur per dag en onderbreekt het zitten tussentijds te weinig. Het zal in ons land niet veel anders zijn. Ga voor jezelf maar eens na hoelang jij op een dag zit: je zit al snel uren achter de computer te werken of te surfen, televisie kijken, een boek lezen, auto rijden,…

Dagelijks te weinig bewegen en/of te langdurig zitten, brengt aanzienlijke gezondheidsproblemen met zich mee. De Amerikaanse onderzoek James Levine noemt zitten ‘het nieuwe roken’, omdat het ook zo nefast is voor je gezondheid. Als je urenlang en onafgebroken zit, gaat je lichaam in een ‘slaapmodus’: je bloed gaat langzamer stromen, je lichaam verbrandt minder vet, jouw suikerspiegel gaat de hoogte in en je concentratie vermindert. Uit recent onderzoek blijkt dat voor wie regelmatig lang stilzit, het risico op diabetes verdubbelt en dat op hart- en vaatziekten met factor 2,5 toeneemt. Je kunt daarnaast ook last krijgen van (lage) rugpijn. Als je lang zittend werkt, zul je je minder productief en creatief en soms zelfs depressief voelen. Ook heb je een hoger risico op zwaarlijvigheid en vroegtijdig overlijden.

Tijdens het werk meer bewegen is goed voor je gezondheid

Het vervelende is dat je een dag van stilzitten niet zomaar kunt ‘goedmaken’ door een paar uurtjes per week (intensief) te sporten. Bovendien bestaat dan de kans dat je op die enkele uurtjes ‘teveel’ wilt doen, waardoor de kans op blessures toeneemt.

Volgens Partena Ziekenfonds is een mentaliteitswijziging op de werkvloer noodzakelijk voor een betere gezondheid van werkenden. Als je regelmatig het lange zitten onderbreekt, heeft je lichaam (en geest) daar flink baat bij. En het goede nieuws is, dat al kleine aanpassingen in je levensstijl grote voordelen voor jouw gezondheid opleveren!

Probeer het zitten elk half uur te onderbreken. Die onderbreking hoeft niet lang te duren: even rechtop staan, even rondlopen,… kan al voldoende zijn. Als je rechtop staat, gebruik je spieren in je benen, billen en bekken die je niet gebruikt als je zit. Afwisseling is daarom goed. Waarom zou je bijvoorbeeld altijd zittend moeten vergaderen? Probeer eens wandelend te vergaderen (en dan nog het liefst buiten). En misschien is het voor jou mogelijk om je werk (gedeeltelijk) rechtstaand uit te voeren? Er zijn wetenschappers die beweren dat drie uren per dag (vijf dagen per week) rechtstaan even goed is als tien marathons lopen op een jaar. De mogelijkheid van rechtstaand werken wordt in steeds meer bedrijven ingevoerd. In sommige bedrijven kun je zelfs al fietsend werken. Het is populair in Silicon Valley en in de Scandinavische landen. Fietsend werken is goed voor de bloeddoorstroming, wat op zijn beurt weer positief is voor de concentratie, creativiteit en efficiëntie.