Vijf pro tips voor ZZP’ers op LinkedIn

Vijf pro tips voor ZZP’ers op LinkedIn

LinkedIn

De country manager van LinkedIn Benelux is Marcel Molenaar. Marcel is verantwoordelijk voor het uitbouwen van LinkedIn en stuurt de organisatie hier aan. Marcel geeft aan ZZp’ers onderstaande tips om LinkedIn optimaal te benutten.

LinkedIn voor 49% van de ZZp’ers effectief

Nederland telt zo’n 1 miljoen zzp’ers die aangewezen zijn op netwerken om voldoende opdrachtgevers te kunnen vinden. LinkedIn speelt hierbij een belangrijke rol want uit onderzoek blijkt volgens Marcel Molenaar dat 49% van de ZZP’ers minimaal twee opdrachtgevers via het bekende platform werft. Dat is 2  1/2 maal meer als Twitter en ruim 3 maal meer als Google Plus.

Jouw profiel als visitekaartje

Geen profiel foto gebruiken is niet verstandig. Een profiel zonder foto wordt gemiddeld 14 maal minder bekeken. Optimaliseer daarom jouw profiel pagina en houd rekening met onderstaande tips:

  • Een goede profielfoto (liefst door een fotograaf genomen)
  • Een headline die de aandacht trekt
  • Een goede samenvatting over wie je bent en wat je doet
  • Portfolio (laat zien wat je hebt gepresteerd)
  • Vul al je contactgegevens in

Wie heeft mijn profiel bekeken?

De meest bekeken pagina op LinkedIn is de pagina “who viewed my profile?”. Klik op de profielen die jouw pagina hebben bezocht en onderzoek of er een basis is om iemand uit te nodigen een contact te worden.

Stuur een connectieverzoek met onderbouwing

Als je iemand een connectieverzoek stuurt zorg dan altijd voor een begeleidend schrijven. Het wordt als hinderlijk ervaren als mensen een verzoek krijgen en moet onderzoeken waarom zij dit connectieverzoek zouden moeten accepteren. Probeer daarom altijd jouw connectieverzoeken te personaliseren.

Schrijf regelmatig een blog

Deel je kennis met anderen door regelmatig een blog te schrijven over bijvoorbeeld jouw werk, voltooide projecten maar ook bijvoorbeeld omtrent een bepaalde problematiek die je hebt uitgezocht en opgelost en die je graag wil delen met andere zzp’ers. Bloggen verhoogt bovendien jouw vindbaarheid in de zoekfunctie.

Volg personen en bedrijven die jou inspireren

Er zijn tal van personen en bedrijven die informeren en inspireren op LinkedIn. Volg hen en leer van de content die zijn aanbieden. Vaak wordt een connectieverzoek door deze influencers gehonoreerd en zo krijg je dagelijks belangrijk en inspirerende content tot je beschikking. Deze content kun jij dan weer delen met jouw eigen connceties waardoor de kans steeds groter wordt dat jij uiteindelijk ook wordt gevolgd.